Klassiskt McCain – Obama

Det hade varit ironiskt om en ny variant på den gamla negativa kampanj strategin skulle få in McCain i Vita Huset. I en sådan har ju varken fakta eller seriösa frågor någon betydelse. Att direkt angripa Obama på hans svaga sida visade ju sig vara ganska effektivt för Hillary.

Just den kändis och idol statusen som gav Obama hans första plats i primärvalen försökte han ju i sluttampen gå ifrån. Framträdanden med Oprah stoppades tillsammans med de väckelsrörelse liknande massmötena. Istället var det bowlinghallar och ‘riktiga’ amerikaner Obama skulle träffa i sina mediabevakade möten.

Och McCain kampanjen jar ju fungerat där amerikansk media helt struntat vad Obama gjorde på sin resa runt världen för att istället fokusera ‘Obimbo’ eller ‘Obrittney’ som någon elak republikan döpte honom till. Även sedan han kom tillbaka vid kampanjmöten på platser som Florida är det ‘Obimbo’ som dominerat.

Mannen som räddade McCain | USA-valet | Nyheter | Aftonbladet

Mitt under Obamas hårt mediebevakade resa till Mellanöstern och Europa släppte McCain-kampanjen den skämtsamma reklamfilmen ”Obama love”, som visade klipp på TV-programledare som sade smickrande kommentarer om Obama till tonerna av kärlekslåten ”Can’t take my eyes off you”.

Dagen därpå kom reklamfilmen ”Pump” som skyllde USA:s kraftigt ökade bensinpriser på Obama. Något som experter på energi och ekonomi snabbt avfärdade som ett rent påhitt.
Jämfördes med kändisar

Men den stora succén för McCain-kampanjen kom med reklamfilmen ”Celeb” (”Kändis”) där Obama jämfördes med kändisar som Britney Spears och Paris Hilton. ”Celeb” visades på samtliga amerikanska TV-nyhetskanaler och hade även setts mer än en miljon gånger på YouTube efter mindre än ett dygn. Filmen ackompanjerades även av web-annonser där Paris och Britney syntes posera mot rosa bakgrund, och mellan dem fanns ett huvud med ett frågetecken i. Klickar man på annonsen dyker Obamas ansikte upp.
Tonen hårdnar

McCain har även blivit betydligt hårdare mot Obama i sina kampanjtal. Under Obamas Irak-besök började McCain upprepa att Obama ”hellre förlorar ett krig än ett presidentval”.

- Målsättningen med attackerna är att få Obama att framstå som en innehållslös kändis, som är oerfaren och saknar kontakt med verkligheten för vanliga amerikaner, säger politiska analytikern Chuck Todd på TV-kanalen MSNBC.
”Hårdför och disciplinerad”

Enligt en aritkel i The New Republic var det Steve Schmidt som övertalade McCains att börja föra en mer aggressiva kampanj.

Schmidt är en 37-årig politisk strateg från New Jersey som beskrivs som hårdför och disciplinerad av kollegorna. Ofta jobbar han 20 timmar om dygnet. I McCain-kampanjen är han känd som ”Sergeant Schmidt”.

Hans rakade huvud har även gett honom smeknamnet ”The Bullet”, av kollegan Karl Rove, den republikanske strategen som är känd för att ha hjälpt George W Bush att vinna två presidentval, delvis tack vare aggressiva kampanjer.

Om Claes

A blogger and general internet nerd from Sweden. I write about politics, internet, technology, the world around me and whatever else interest me. I write mostly in swedish but some english.
Det här inlägget postades i Internationellt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.