Man häpnar lite över att någon som säger sig vara socialdemokrat
Har Laakso inte fattat att valet 2010 bestäms av några 100.00 röster fram eller tillbaka.
Vill han att PP ett parti som sagt de lika gärna kan rösta med Fredrik Reinfeldt och alliansen som de rödgröna beroende på vad de får ut och som klart sagt att de inte kommer att ta ställning i frågor utanför deras kärnområden ska bli det avgörande vågmästare i riksdagen de nästa 4 åren?
Personligen vill jag vill ha ett parti och regering som kämpar för arbeten, bostädet, utbilding och ett värdigt liv för alla svenskar. Inte en var vars högsta mål är gratis kultur för alla.
Vill Laakso att reinfeldt regering ska säkra sitt systemskifte till ett grundtrygghetssverige kan man undra?
Om man känner sig som piratpartist ideologiskt och personligt vore det då inte lika bra att deklarera detta?
Jag är ju pirat på många sätt. Det vill säga, jag stödjer Piratpartiet i de allra flesta av deras frågor och jag anser att frågeställningarna handlar om hela vår demokratis framtid, om du ursäktar överorden. Rätten till våra egna liv, vår kommunikation och friheten från statens våta hand över våra sociala nätverk är otroligt viktigt. I Piratpartiets frågelåda ligger också fildelningen, en fråga som jag inte tror räcker till riksdagen men som räckte till Europaparlamentet.
Dock menar jag att det är otroligt viktigt att PP kommer in i riksdagen i årets val eftersom det kommer göra att demokratifrågorna får ett nytt och centralt fokus, inte bara i Sverige utan också i Europa.
En sådan central och viktig fråga handlar om hur vissa sektorer kan “beställa” lagstiftning av regeringen. Nu är det Copyswede som är ute och vill ha lagändringar gällande skatten på lagringsmedia. Det är helt absurt hur en industri på utdöende kan få för sig att regeringsmakten ska rädda deras döda verksamhet. Ännu mer absurt är att lagstiftarna lyssnar på dessa reliker från en svunnen tid. Kanske för att de flesta är av samma svunna tid?



juli 21st, 2010 on 08:44
Det hade ju varit kul om du visade på vilka sakfel som du menar finns.
juli 21st, 2010 on 09:50
tack för kommentaren.
Håller fortfarande med Jonas o v i just denna fråga som borde ha varit den viktigaste för PP!
Det hade varit bättre om hela paketet hade fallit och kommissionen hade fått börja om från början. Det ser ut att finnas för många svagheter och för mycket ”ludd” i kompromissen.
juli 21st, 2010 on 10:21
Jag är Pirat, och skulle gärna rösta på ett annat parti om de både förde bättre informationspolitik och integritetstänkande än vad PiratPartiet gör, även delge andra att göra detsamma. Tror inte jag missuppfattat din fråga, men den är inte heller rättvist formad pga att PiratPartiet inte har ett komplett partiprogram som innefattar alla politiska frågor.
Låt oss istället säga så här, om PP inte hade funnits, så hade jag röstat på det parti som hade bäst integritetstänkande och informationspolitik, samt även uppmana andra att göra det samma.
Sedan är det inte heller konstigt att uppmana folk att stödrösta på ett annat parti.
juli 21st, 2010 on 11:55
Så eftersom vi blir gamla och sjuka så spelar inte personlig integritet, ett kunskapssamhälle i takt med tiden och ett kulturlandskap som faktiskt kan fungera optimalt inte någon roll? Nice, gråssosigt..
juli 21st, 2010 on 11:56
Show your money istället. Var är sakfelen?
juli 21st, 2010 on 11:57
Vilket ju kommer att hända eftersom PP inte har svar på alla frågor. Har du ens brytt dig om att försöka förstå?
juli 21st, 2010 on 12:20
Han kanske menar sakfel i lagarnas förarbeten och behandling i kammaren.
juli 21st, 2010 on 15:30
”Inte en var vars högsta mål är gratis kultur för alla”
Det citatet visar ju bara på hur okunnig herr Krantz är. Det är inte alls det det handlar om. Det handlar om att man på nätet ska kunna vara lika anonym som när man går på gatan. Samma regler skall gälla online som AFK. (pp):s högsta mål (i mina ögon) är att staten ska ge fanken i vad medborgarna gör så länge som man inte är misstänkt för ett grövre brott.
juli 21st, 2010 on 17:39
Det är väl jättebra att Laakso propagerar för det han tror på istället för att agera partimegafon? Sådant inger förtroende hos vanliga människor, även om lojala partister med makten som enda mål inte gillar det såklart. Om det nu är människor som inte är bekväma med att rösta på något av riksdagspartierna är detta dessutom en ypperlig lösning.
Därutöver kan det ses som ett sätt att sätta press på vänsterexperimentet att faktiskt ta ställning i frågan. Ditt blogginlägg gör saken värre för vänstern genom att implicera att det inte kommer att bli aktuellt att från S gå PP tillmötes i deras frågor. I längden är den attityden mer skadlig för er än Laaksos inlägg någonsin kan bli.
juli 21st, 2010 on 18:00
Med den lagverkstad som arbetar flitigare och flitigare med att borra hål i de grundläggande medborgerliga rättigheter som jag anser definierar en demokrati, är vi nu på god väg att hamna i ett läge där lagapparaten och infrastrukturen för övervakning är på plats – endast makthavarnas goda vilja står emellan oss och implementation av riktigt obehagliga saker. jag brukade hänvisa till Kina för ett par år sedan när jag behövde ett exempel på varför den här utvecklingen inte hör hemma i en demokrati – nu funkar England eller USA lika bra, och Sverige följer glatt efter.
Jag tror inte att äldrevård och sjukvård kommer att avskaffas om det ena eller andra blocket vinner. MEN, om du tror det, finns det ju en enkel lösning, och det är att lyfta informationspolitik och ideologi inom det parti du tillhör, för då behövs inte PP. Annars får vi helt enkelt göra det enda som hittills funkat – hota de platser vid makten som de verkar ta för givna.
Just nu är samtliga partier fast beslutna att INTE tala om det här, efter erfarenheterna i EU-valet 2009. Det är ett svek, inte bara mot oss som kallar oss pirater, utan mot samtliga väljare, och mot demokratin, att fortsätta att rikta sig enbart till medelklassen med vård-skola-omsorg-paketet, och låtsas som om de andra frågorna inte finns. Vare sig ni är för eller emot ökad bevakning, tycker jag att politikernas uppgift är att spela med öppna kort, och att tydligt positionera sig ideologiskt.
Lojalitet är en bra sak, så länge det man är lojal mot står för det som inspirerade lojaliteten till att börja med. Du kanske inte håller med mig och Laakso om frågornas vikt, men tycker du att t ex Sossar Mot Storebror fått särskilt mycket genomslag i (S)? Om man likt Laakso anser att de rödgröna fortfarande inte räcker till, är det fullt rimligt att peka på något som gör det som exempel. Om (S) är oroliga för att förlora röster på det kan de alltid lägga sig till med en trovärdig hållning. Problemet försvinner inte, nämligen.
Just nu försöker två mycket oseriösa block styra debatten in på bekväma frågor, och köpa min röst med löften om det ena eller andra arbetsmarknadspolitiska paketet. Varför skulle jag lita på någon av dem i vårdfrågor i det läget?
I rättvisans namn ska jag påpeka att jag hellre ser PP med en rödgrön regering än en blå, vilket jag också påpekat på min blogg vid ett flertal tillfällen. Det har främst med att göra att jag tycker att de blå straffat ut sig under den här mandatperioden, mer än att jag hyser enorm tillit till de rödgröna.
Tycker du att det är illojalt?
juli 21st, 2010 on 20:34
Men med den politik som både borgarna och de röd-gröna för så kommer jag bli gammal och sjuk i ett Sverige som sedan länge sett sin glans dagar och där staten blivit fattig på att bränna pengarna på att jaga hjärnspöken och där entrepenörsskapet fallit samman till fusk och mygel snarare än att driva nationen framåt. Se tex Steelnecks utmärkta analyser här:
http://fullmentalstraightjacket.wordpress.com/c...
Ni håller på att förstöra framtiden, båda blocken! Ni håller på att alienera och kriminalisera folket med eran övervakningsiver och eran flirt med Hollywood och skivindustrin. För 10 år sen var Sverige en glänsande IT-nation, ett föredöme internationellt sett, idag tappar vi mark och stora företag, som tex Google, har valt att inte sätta sin fot i Sverige pga den politik som ni, båda blocken, för.
Det spelar ingen som helst roll om det är ni, kära betongsossar, eller det ”nya arbetarpartiet” som får hållas, pengarna kommer vara slut och Sverige ett föredettaland, våldtaget, utnyttjat och tömt av underhållningsindustrin. Ditt snack om ”partiet gratis” visar med all önskvärd tydlighet att du visserligen lärt dig surfa och använda Internet, men vad gäller din förståelse av Internet och den påverkan den har socialt, kulturellt och innovativt är det dessvärre sämre med.
Du ska nog göra hemläxan snabbt för när de som är unga idag börjar ta sig in i maktens korridorer så har du två val; du kan vara en senior som får de ungas respekt för att du fattar snacket eller du kan vara en dinosaur.
Å andra sidan kan du säkert få en reträttpost som landshövding, nånstans där din IT-afasi inte skadar partiet…
juli 21st, 2010 on 20:45
Britta, tänk lite större.
En del bloggare har läsare även från andra partier… Om ingen utanför det egna partiet läser ens blogg, då skulle ju Claes ha rätt i sina sågningar av sociala medier som verktyg för politik.
Men om man inte bara länkar internt inom sin klubb för inbördes beundran utan utnyttjar potentialen i mediet genom att länka de vars inlägg man diskuterar, även när man inte håller med, och för en aktiv debatt i sitt kommentarsfält, då får man även läsare som inte är med i klubben.
Visst, Erik har säkert mest Socialdemokratiska läsare, men jag garanterar att även folk från andra partier har petat in hans adress i RSS-läsaren.
juli 21st, 2010 on 22:23
På samma blog som du anger kan man även läsa följande kommentar från signaturen Zerp:
”Vad bra att veta att vänstern föredrar det tidigare alternativet:
DVS:
#ingen rättsäkerhet
#ingen nätneutralitet
Framför alternativet som piraterna röstade för:
# rättsäkerhet
# ingen nätneutralitet”
Det är varför PP röstade för en halvdan kompromiss, alternativet hade helt enkelt varit sämre. Men om vi nu ska kasta lite skit på varandra så får du gärna förklara varför S först sagt att de tänkte rösta emot SWIFT-avtalet men sen, när det verkligen gällde, la ner sina röster i stället.
http://www.europaportalen.se/2010/07/socialdemo...
Du får gärna rösta för S, vi har alla rätten till våra politiska åsikter men om man, som jag, anser att integriteten och demokratin just nu står på spel så är inte heller S ett alternativ. Det har ni visat lite väl ofta för att det ska gå att ignorera, både här hemma och i EU.
http://opassande.se/integritet/index.html
juli 22nd, 2010 on 08:42
Självklart – vi pirater vill inte behövas alltså skulle det vara fantastiskt om andra partier ”stal” våra frågor.
Bara ditt sätt att resonera visar att du är mer intresserad av makten än vad du skall göra med den och att ditt huvudintresse är att får sitta kvar vid köttgrytan.
Skäms!
Fredrik Larsson
juli 22nd, 2010 on 10:20
Britta, Tomas Hartmann har oxo gått med liknande upprop idag. I en av kommentarerna kan man läsa detta: ” Det är egentligen obegripligt varför vill inte någon med verklig makt ställa upp för småfolket? Betyder de stora så mycket bjudningar på cocktail på amerikanska ambassaden umgås med kändisar är det viktigare än att vara sanna representanter för miljoner vanliga människor och ärligt stå upp för deras intresse även mot världens mäktigaste?”
Precis det där är hur jag uppfattar SAP idag. Ni har helt tappat kontakten med människorna. Ni vill bara ha makt.
Man skäms som vänstersympasitör
juli 22nd, 2010 on 20:26
Exoff. Fullt så libertarianska är inte PP.
On the fly. iPhonish.
Keep me posted.
21 jul 2010 kl. 17:31 skrev ”Disqus” <>:
juli 24th, 2010 on 17:13
Det är just Claes K:s typ av inställning som gör att jag inte kommer rösta på socialdemokraterna i höst. Till nöds kan jag leva med Alliansen i fyra år till. Men kan du leva utan min röst?
juli 26th, 2010 on 06:52
Piratpartiet står för Privatliv och Integritet.
Det är saker som socialdemokraterna till stor del har ignorerat, kanske främst genom att ha författat både FRA-lagen och datalagringsdirektivet. Att sedan moderaterna helhjärtat hjälper till gör saken bara värre.
Om du hellre vill ha någon procents skattehöjning kan du rösta på Socialdemokraterna. Om du vill ha Frihet kan du rösta på piratpartiet.
Men visst. Piratpartiet står för att lösa upp — inte helt avlägsna — imaginary property också. För mig är det dock lite av en sekundär fråga.
augusti 9th, 2010 on 14:52
@Claes Krantz
Det säger sig självt. Vi piratpartister är en brokig skara som håller oss till den frihetliga delen av den politiska skalan i stället för till höger respektive vänster. Många av oss är föredetta S, M, FP, C, MP och V. Vi har valt att prioritera de ting som står och faller detta årtionde – nämligen medborgarrätten.
Och i det följer vi samma tradition som det där idiotiska smalbandspartiet ”Arbetarrörelsen” som bara krävde lika villkor och inte mycket mer.
Skulle S eller för den delen M ta sitt förnuft tillfånga och börja lyfta de frågor vi för skulle de flesta PP'are bara jubla högt. Vi finns för att vi måste – inte för att vi VILL.
Nu är förtroendet för samtliga partier – och än mer blockpolitiken – på så pass undermålig nivå att det i och för sig skulle krävas ett mirakel för att jag skulle tänka mig att rösta på något av de etablerade partierna. Ni har – båda två – successivt spelat bort allt förtroende vi haft för er genom att likt skrämda hönor tappa all vett och sans i vad ni väljer lagstifta om.
Om ett parti inte ens vet hur man kan följa rättspraxis, medborgarrätt och grundlag. Inte förstår sig på vad ”oskuldspresumtion” innebär, och inte ens ser problemet med att gå från ett samhälle där medborgare endast på goda grunder misstänkta för brott skall övervakas till ett samhälle där det enbart är den tekniska eliten som kan undkomma statlig permanent avlyssning…
…ja, ärligt talat, kan inte ni sköta ens den enkla saken tillfredsställande då får vi nog utgå från att det blir skit av de mer komplicerade frågorna också, och då spelar det mindre roll vilken av er som får ta hand om de sakerna, då vare sig mirakel eller katastrofer står att invänta.